יש לכם צרבת? הפרדו כידידים עם תרופות סבתא


אז תפסה אתכם הצרבת? אל דאגה, לא משנה כמה נוראית הצרבת תרופות סבתא הגיעו לעזור, אתם לא לבד, מיליוני אנשים סובלים מצרבות כל יום, הטיפול הנפוץ ביותר כרוך בתרופות מסחריות, כמו אומפרזול. עם זאת, שינויים באורח החיים עשויים להיות יעילים גם כן.

שינוי פשוט בהרגלי התזונה שלך או אופן השינה עשוי להפחית משמעותית את התסמינים שלך של צרבת וריפלוקס חומצי, וישפר את איכות חייך.

מהי צרבת וריפלוקס חומצי

ריפלוקס חומצי זה תופעה שבאה לידי ביטוי כאשר חומצת הקיבה נדחפת לוושט, שהיא הצינור הנושא אוכל ושתייה מהפה לקיבה.

ריפלוקס מסוים הוא נורמלי לחלוטין ולא מזיק, בדרך כלל אינו גורם לתסמינים. אך כאשר זה קורה לעיתים קרובות מדי, הוא שורף את החלק הפנימי של הוושט.

ההערכה כרגע היא שלבין 14-20 אחוז מהמבוגרים חווים איזשהי צורה של צרבת.

הסימפטום השכיח ביותר של ריפלוקס חומצי מכונה צרבת, שהיא תחושה כואבת, בוערת בחזה או בגרון.

החוקרים מעריכים כי בערך 7% מהמבוגרים סובלים מצרבת מדי יום.

מבין אלה שחווים באופן קבוע צרבת, 20-40% מאובחנים כחולים במחלת ריפלוקס במערכת העיכול (GERD), שהיא הצורה הרצינית ביותר של ריפלוקס חומצי. GERD היא הפרעת העיכול השכיחה ביותר.

בנוסף לצרבת, תסמינים נפוצים של ריפלוקס כוללים טעם חומצי בחלק האחורי של הפה וקושי בבליעה. תסמינים נוספים כוללים שיעול, אסטמה, שחיקת שיניים ודלקת בסינוסים.

הנה 14 דרכים טבעיות להפחתת ריפלוקס החומצה והצרבת שלך, כולם מגובים במחקר מדעי.

1. לא לזלול יותר מדי

במקום בו הוושט נפתח לקיבה, ישנו שריר דמוי טבעת המכונה הסוגר של הוושט התחתון.

זה פועל כשסתום ואמור למנוע מהתכולה החומצית של הקיבה לעלות לוושט. זה נפתח באופן טבעי כאשר אנחנו בולעים, מגהקים או מקיאים. בכל מקרה אחר השסתום הזה צריך להישאר סגור.

אצל אנשים עם ריפלוקס חומצי, שריר זה נחלש או לא מתפקד. ריפלוקס חומצה יכול להתרחש גם כאשר יש לחץ יתר על השריר, וכתוצאה מכך גורם לחומצה לחמוק דרך הפתח.

באופן לא מפתיע, רוב תסמיני הצרבת מתרחשים לאחר ארוחה. נראה גם כי ארוחות גדולות יותר עלולות להחמיר את תסמיני הרפלוקס.

שלב אחד שיעזור למזער את ריפלוקס החומצה הוא הימנעות מאכילת ארוחות גדולות.

אז איך זוללים פחות?

הימנעו מאכילת ארוחות גדולות. ריפלוקס חומצי בדרך כלל עולה לאחר הארוחות, ונראה כי ארוחות גדולות מחמירות את הבעיה.

2. לרדת במשקל

הסרעפת היא שריר הממוקם מעל הבטן, אצל אנשים בריאים הסרעפת מחזקת באופן טבעי את הסוגר הוושט התחתון.

כאמור, שריר זה מונע מכמות מופרזת של חומצת קיבה לדלוף לוושט.

עם זאת, אם יש לך יותר מדי שומן בבטן, הלחץ בבטן עלול להיות כה גבוה עד כי הסוגר של הוושט התחתון נדחף כלפי מעלה, הרחק מתמיכת הסרעפת, הבקע שנוצר כתוצאה מכך, הוא הסיבה העיקרית לכך שאנשים שמנים ונשים בהריון נמצאים בסיכון מוגבר לריפלוקס וצרבת.

מספר מחקרים תצפיתיים מראים כי קילוגרמים מיותרים באזור הבטן מעלים את הסיכון לריפלוקס ו- GERD.

מחקרים מבוקרים תומכים בכך, ומראים כי ירידה במשקל עשויה להקל על תסמיני ריפלוקס.

ירידה במשקל צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלך אם אתה סובל מריפלוקס חומצי.

אז מה לעשות?

לחץ מוגזם בתוך הבטן הוא אחת הסיבות לריפלוקס חומצי. איבוד שומן בבטן עשוי להקל על חלק מהתסמינים שלך.

3. עקוב אחר דיאטה דלת פחמימות

עדויות גוברות מצביעות על כך שתזונה דלת פחמימות עשויה להקל על תסמיני ריפלוקס חומצי.

שווה קריאה =>  שמן קיק לשיער - הפתרון למניעת התקרחות ולשיער בריא ושופע

מדענים חושדים כי פחמימות לא מעוכלות עשויות לגרום לצמיחת חיידקים ולחץ מוגבר בתוך הבטן. חלקם אפילו משערים שזו עשוי להיות אחד הגורמים השכיחים ביותר לריפלוקס חומצי.

מחקרים מצביעים על כך שצמיחת חיידקים נגרמת כתוצאה מפגיעה בעיכול ופליטת פחמימות.

לאחר שיש יותר מדי פחמימות לא מעוכלות במערכת העיכול, הגוף שלך הופך אותם לגזים ואותך לנפוח. זה גם גורם לך לפלוט גזים מהפה (לתקוע גרעפס אם תרצו) בתדירות גבוהה יותר.

כתמיכה ברעיון זה, מספר מחקרים קטנים מצביעים על כך שתזונה דלת פחמימות משפרת את תסמיני הריפלוקס.

בנוסף, טיפול אנטיביוטי עשוי להפחית באופן משמעותי את הריפלוקס החומצי, יתכן שעל ידי הקטנת מספר החיידקים.

באחד מהמחקרים, החוקרים נתנו למשתתפים הסובלים מ-GERD תוספים פרה-ביוטים שקידמו את צמיחתם של חיידקים המייצרים גז. תסמיני הרפלוקס של המשתתפים החמירו כתוצאה מכך.

אז לעבור להפטר מהפחמימות?

ריפלוקס חומצי עשוי להיגרם כתוצאה מעיכול לקוי של פחמימות וצמיחת חיידקים במעי הדק.

נראה כי תזונה דלת פחמימות היא טיפול יעיל, אך יש צורך במחקרים נוספים.

4. הגבל את צריכת האלכוהול שלך

שתיית אלכוהול עשויה להגביר את חומרת הריפלוקס החומצי והצרבת.

זה מחמיר את התסמינים על ידי הגברת חומצת הקיבה, הרפיה של הסוגר בוושט התחתון ופגיעה ביכולתו של הוושט לנקות את עצמו מחומצה.

מחקרים הראו כי צריכת אלכוהול מתונה עלולה אף לגרום לתסמיני ריפלוקס אצל אנשים בריאים.

מחקרים מבוקרים מראים כי שתיית יין או בירה מגבירה את תסמיני הריפלוקס, בהשוואה לשתיית מים רגילים.

אז את אומרת לי לא לשתות בכלל?

לא…אבל צריכת אלכוהול מופרזת יכולה להחמיר את תסמיני הריפלוקס החומצי. אם אתה סובל מצרבת, הגבלת צריכת האלכוהול עשויה לעזור להקל על חלק מהכאב שלך.

5. אל תשתה יותר מדי קפה

מחקרים מראים כי קפה מחליש באופן זמני את הסוגר בוושט התחתון, ומגדיל את הסיכון לריפלוקס חומצי, אם אתם מכורים לקפה שווה לבדוק את תרופת הסבתא הזאת.

כמה ראיות מצביעות על קפאין כאשם אפשרי. בדומה לקפה, קפאין מחליש את הסוגר של הושט התחתון.

בנוסף, הוכח כי שתיית קפה נטול קפאין מפחיתה את הריפלוקס בהשוואה לקפה רגיל.

עם זאת, מחקר אחד שהעניק למשתתפים קפאין במים לא הצליח לאתר השפעות של קפאין על ריפלוקס, למרות שהקפה עצמו החמיר את הסימפטומים.

ממצאים אלה מצביעים על כך שתרכובות שאינן קפאין עשויות למלא תפקיד בהשפעות הקפה על ריפלוקס החומצה. עיבוד והכנת קפה עשויים להיות מעורבים גם כן.

אף על פי כן, למרות שמספר מחקרים מצביעים על כך שקפה עלול להחמיר את ריפלוקס החומצה, הממצאים לא לגמרי חד משמעיים.

מחקר אחד לא מצא השפעות שליליות כאשר חולי ריפלוקס חומצי צרכו קפה מיד לאחר הארוחות, בהשוואה לכמות שווה של מים חמים. עם זאת, קפה הגדיל את משך פרקי הרפלוקס בין הארוחות.

בנוסף, ניתוח מחקרים תצפיתיים לא מצא השפעות מובהקות של צריכת קפה על התסמינים המדווחים על עצמם ב- GERD.

עם זאת, כאשר נבדקו הסימנים של ריפלוקס חומצה במצלמה קטנה, צריכת הקפה נקשרה בנזק חומצי גדול יותר בוושט.

סוגית צריכת הקפה בנוגע להחמרת ריפלוקס החומצה עשויה להיות תלויה באדם. אם קפה מעניק לך צרבת, פשוט הימנע מכך או הגבל את צריכתך.

אז גם קפה להגביל?

כל אדם שונה, נסה לשים לב אם הגבלת קפה עוזרת לך להתגבר על תסמיני הצרבת, עדויות מצביעות על כך שקפה מחמיר את הריפלוקס החומצי והצרבת. אם אתה מרגיש שקפה מגביר את הסימפטומים שלך, עליך לשקול להגביל את צריכתך.

שווה קריאה =>  תרופות סבתא לכאבי מחזור

6. ללעוס מסטיק

מספר מחקרים מראים כי לעיסת מסטיק מפחיתה את החומציות בוושט.

נראה כי חניכיים המכילים ביקרבונט יעילים במיוחד.

ממצאים אלה מצביעים על כך שמסטיקים – והעלייה הקשורה בייצור הרוק – עשויים לסייע בפינוי הוושט של החומצה.

עם זאת, זה כנראה לא מקטין את הרפלוקס עצמו, לעיסת מסטיק מגדילה את היווצרות הרוק ועוזרת לנקות את הוושט של חומצת הקיבה.

7. הימנע מבצל גולמי

מחקר אחד בקרב אנשים הסובלים מריפלוקס חומצי הראה כי אכילת ארוחה המכילה בצל גולמי העלתה משמעותית את הצרבת, ריפלוקס החומצה וגיהוק בהשוואה לארוחה זהה שלא הכילה בצל.

גיהוקים תכופים יותר עשויים לרמוז כי מופק יותר גז בגלל הכמויות הגבוהות של סיבים מותססים בבצל.

בצל גולמי עלול גם לגרות את רירית הוושט ולגרום לצרבת חמורה.

תהיה הסיבה אשר תהיה, אם מתחשק לכם לאכול בצל גולמי אבל אתם שמים לב כי הוא מחמיר את התסמינים שלכם, עליכם להימנע מכך, יש אנשים שחווים צרבת מחמירה ותסמיני ריפלוקס אחרים לאחר אכילת בצל גולמי, כמו תמיד פשוט לשים לב ולהסתכל מה עובד בשבילכם.

8. הגבל את צריכת משקאות מוגזים שלך

לעיתים מומלץ לחולי GERD להגביל את צריכת המשקאות המוגזים שלהם.

מחקר תצפיתי אחד מצא כי משקאות קלים מוגזים היו קשורים לתופעות מוגברות של ריפלוקס חומציות.

כמו כן, מחקרים מבוקרים מראים כי שתיית מים מוגזים או קולה מחלישים באופן זמני את הסוגר הוושט התחתון, בהשוואה לשתיית מים רגילים

הסיבה העיקרית היא גז הפחמן הדו-חמצני במשקאות מוגזים, הגורם לאנשים לפלוט גזים מהפה לעתים קרובות יותר – השפעה שיכולה להגדיל את כמות החומצה הנמלטת לוושט.

אז להגביל גם את כמות המשקאות המוגזים?

משקאות מוגזים מגדילים באופן זמני את תדירות הגיהוק, מה שעלול לקדם את הריפלוקס חומצי. אם הם מחמירים את התסמינים שלך, נסה לשתות פחות או להימנע מהם לחלוטין.

9. אל תשתו יותר מדי מיץ הדרים

במחקר שנערך על 400 חולי GERD,  כשבעים ושתיים אחוז דיווחו כי מיץ תפוזים או אשכוליות החמירו את תסמיני הריפלוקס החומצי שלהם.

נראה כי החומציות של פירות הדר אינה הגורם היחיד התורם להשפעות אלה. נראה כי מיץ תפוזים עם pH ניטראלי מחמיר את התסמינים.

מכיוון שמיץ הדרים אינו מחליש את הסוגר של הוושט התחתון, סביר להניח שחלק ממרכיביו מגרים את רירית הוושט.

בעוד שמיץ הדרים ככל הנראה אינו גורם לריפלוקס חומצי, הוא יכול להחמיר את הצרבת באופן זמני.

מרבית החולים עם ריפלוקס חומצי מדווחים כי שתיית מיץ הדרים מחמירה את התסמינים שלהם. החוקרים מאמינים כי מיץ הדר מגרה את רירית הוושט.

10. שקלו לאכול פחות שוקולד

לעיתים מומלץ לחולי GERD להימנע מצריכת השוקולד שלהם או להגביל אותם. עם זאת, העדויות להמלצה זו חלשות.

מחקר קטן ובלתי מבוקר אחד הראה כי צריכת 4 אונקיות (120 מ”ל) של סירופ שוקולד החלישה את הסוגר של הוושט התחתון.

מחקר מבוקר אחר מצא כי שתיית משקה שוקולד העלתה את כמות החומצה בוושט, בהשוואה למשקה הביקורת (פלסיבו).

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן להסיק מסקנות חזקות לגבי השפעות השוקולד על תסמיני ריפלוקס.

ישנן עדויות מוגבלות לכך ששוקולד מחמיר את תסמיני הריפלוקס. כמה מחקרים מצביעים על כך, אך יש צורך במחקר נוסף.

שווה קריאה =>  הגדלת חזה באופן טבעי | תרופות סבתא

11. הימנע ממנטה, במידת הצורך

מנטה וזרע חיטה הם צמחי מרפא נפוצים המשמשים לטעם מזון, ממתקים, מסטיקים, שטיפת פה ומשחת שיניים.

הם גם מרכיבים פופולריים בתה צמחים.

מחקר מבוקר אחד שנערך בקרב חולים עם GERD לא מצא שום עדות להשפעות של חוט המרה על הסוגר הושט התחתון.

עם זאת, המחקר הראה כי מינון גבוה של מנטה עלול להחמיר את תסמיני הריפלוקס החומצי, ככל הנראה על ידי גירוי פנים הוושט.

אם אתה מרגיש כאילו מנטה מחמיר את הצרבת שלך,הימנע מזה, מספר מחקרים מצביעים על כך שמנטה עשויה להחמיר את הצרבת ותסמיני ריפלוקס אחרים, אך העדויות מוגבלות.

12. הרם את ראש מיטתך

יש אנשים הסובלים מתופעות ריפלוקס במהלך הלילה.

זה עשוי לשבש את איכות השינה שלהם ולהקשות עליהם להירדם.

מחקר אחד הראה כי חולים שהרימו את ראש מיטתם סבלו פחות מתסמינים של ריפלוקס באופן משמעותי, בהשוואה לאלו שישנו ללא שום העלאה.

בנוסף, ניתוח מחקרים מבוקרים הגיע למסקנה כי הרמת ראש המיטה היא אסטרטגיה יעילה להפחתת תסמיני ריפלוקס חומציות וצרבת בלילה.

סיכום:
הרמת ראש המיטה עשויה להפחית את תסמיני הרפלוקס שלך בלילה, ולצרבת תרופות סבתא כאלה הם מה שאנחנו קוראים ניצחון קל.

13. אל תאכלו שלוש שעות לפני שנכנסים למיטה

לאנשים עם ריפלוקס חומצה בדרך כלל מומלץ להימנע מאכילה בשלוש שעות לפני שהם הולכים לישון.

למרות שהמלצה זו הגיונית, ישנן עדויות מוגבלות לגיבוי זה.

מחקר אחד שנערך בקרב חולי GERD הראה שלארוחת ערב מאוחרת לא הייתה השפעה על ריפלוקס החומצה, בהשוואה לארוחה לפני 7 בערב.

עם זאת, מחקר תצפיתי מצא כי אכילה בסמוך לשעת השינה היה קשר גדול יותר לתופעות ריפלוקס באופן משמעותי יותר מאשר השעה בה אנשים הולכים לישון.

יש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן להסיק מסקנות מוצקות לגבי ההשפעה של ארוחות ערב מאוחרות על GERD. זה עשוי להיות תלוי גם באדם, מחקרים תצפיתיים מצביעים על כך שאכילה קרוב לשינה עלולה להחמיר את תסמיני הריפלוקס החומצי בלילה. עם זאת, העדויות אינן חד משמעיות ונדרשים מחקרים נוספים.

14. לא לישון על צד ימין

מספר מחקרים מראים ששינה בצד ימין עלולה להחמיר את תסמיני הריפלוקס בלילה.

הסיבה אינה ברורה לחלוטין, אך מוסברת אולי על ידי אנטומיה, הושט נכנס לצד הימני של הקיבה. כתוצאה מכך, הסוגר בוושט התחתון יושב מעל לרמת חומצות הקיבה כשאתה ישן בצד שמאל.

כשאתה שוכב על הצד הימני שלך, חומצות הקיבה מכסות את הסוגר התחתון של הוושט. זה מגדיל את הסיכון לדליפה של חומצה וגורם לריפלוקס.

ברור שהמלצה זו לא עשויה להיות פרקטית, מכיוון שרוב האנשים משנים את עמדתם בזמן שהם ישנים.

עם זאת המנוחה על הצד השמאלי עשויה לגרום לך להיות נוחה יותר כשאתה נרדם, אם אתם סובלים מריפלוקס חומצי בלילה, הימנעו משינה בצד ימין של גופכם.

לסיכום

יש מדענים הטוענים כי גורמים תזונתיים הם הגורם הבסיסי העיקרי לריפלוקס חומצי.

למרות שזה יכול להיות נכון, יש צורך במחקר נוסף בכדי לבסס טענות אלה.

עם זאת, מחקרים מראים כי שינויים פשוטים בתזונה וסגנון חיים יכולים להקל משמעותית על צרבת ותסמיני ריפלוקס חומצה אחרים.
אם אהבתם את תרופות הסבתא לצרבת שמצויונות כאן וניסיתם אותם תשקלו לשתף את הפוסט עם חברים בפייסבוק, ותכתבו לי איזה תרופת סבתא עזרה לכם הכי הרבה.

Recent Content